Роз’яснення та відповіді на поширені питання щодо застосування електронних трудових книжок
Які терміни процесу оцифрування трудових книжок?
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» від 05 лютого 2021 року № 1217-IX (далі – Закон № 1217) передбачає, що відсутні відомості про трудову діяльність працівників включаються Пенсійним фондом України до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування (далі – Реєстр застрахованих осіб) з паперових трудових книжок на підставі відомостей, поданих страхувальником або застрахованою особою впродовж п’яти років. Тобто, процес оцифрування трудових книжок здійснюватиметься протягом 5-ти років.
Яка доля чекає в подальшому на паперові трудові книжки?
Відповідно до Закону № 1217 за бажанням працівника паперова трудова книжка може вестися і після закінчення п’ятирічного терміну.
Яка інформація буде міститися в електронній трудовій книжці?
В електронній трудовій книжці буде відображатись уся наявна інформація про стаж, записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення.
Електронна трудова книжка – це цифровий аналог паперової трудової книжки.
Хто може подавати інформацію з паперової трудової книжки для внесення даних в електронному вигляді?
Відомості про трудову діяльність працівника (зокрема, з паперових трудових книжок, довідок тощо) включаються до Реєстру застрахованих осіб на підставі сканованих або оцифрованих копій документів, засвідчених кваліфікованим електронним підписом, поданих роботодавцем або працівником через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України.
Яким чином скановані дані переводяться у цифровий формат і хто це робить: сама людина, роботодавець або працівники Фонду?
Після заповнення роботодавцем або громадянином анкети та прикріплення сканкопій документів фахівці територіальних органів Фонду переводять їх у цифровий формат; здійснюють звірку записів трудової книжки із даними, що вже містяться в персональній картці Реєстру застрахованих осіб. У результаті формується кінцевий варіант електронної трудової книжки. Коли трудова книжка оцифрована, то дані про періоди роботи і наявний страховий стаж будуть доступні для перегляду в особистому кабінеті на вебпорталі електронних послуг Фонду.
Як бути з документами про освіту, про народження дітей, про службу в армії?
Ці документи також скануються і вносяться до електронної трудової книжки, адже вони впливають на обрахунок стажу, а відповідно мають бути зафіксовані в Реєстрі застрахованих осіб.
Що робити з паперовою трудовою книжкою?
Після внесення до електронної трудової книжки всіх даних оригінал паперових трудових книжок, що зберігаються у роботодавців, видаються працівникам під підпис. На вимогу працівника роботодавець зобов’язаний і надалі вести паралельно із електронним варіантом паперову трудову книжку, вносити туди записи про прийняття на роботу, переведення, звільнення, заохочення.
Де і як можна подивитися свою електронну трудову книжку?
Переглянути наявну інформацію про себе, свій трудовий чи страховий стаж можна в особистому кабінеті на порталі електронних послуг Пенсійного фонду України (https://www.pfu.gov.ua ). Також доступ до електронної трудової книжки забезпечено за допомогою мобільного застосунку «Пенсійний фонд».
ЗВЕРТАЄМО УВАГУ!!!
Станом на 13 вересня 2022 року електронні трудові книжки створені щодо 24,8 тис. працівників установ та підприємств області або близько 12 відс. працюючих в області громадян.
Роботодавцям та громадянам рекомендуємо не затягувати зі створенням електронної трудової, оскільки оцифрування паперових документів Пенсійним фондом України здійснюється в порядку черги надходження таких документів засобами порталу електронних послуг Пенсійного фонду України.